Hoker (Droga Krajowa nr. 10)
INSTALACJA, FOTOGRAFIA WIELKOFORMATOWA, 2015
Praca zrealizowana w ramach Przeglądu Sztuki SURVIVAL Czyny zabronione, Wrocław

Na instalację składały się dwa elementy: hoker barowy ustawiony swobodnie w przestrzeni ekspozycyjnej, przypięty łańcuchem oraz wielkoformatowa fotografia.
 
Instalacja to rekonstrukcja zapamiętanej sytuacji i próba jej przywłaszczenia. Zdjęcie stanowi inscenizowany kadr, nawiązujący do sytuacji jaką zaobserwowałam podczas podróży samochodem. Widoczny na zdjęciu hoker barowy jest przypięty łańcuchem do elementu pobocza. Ta pozornie irracjonalna sytuacja stanowiła praktyczne rozwiązanie ułatwiające prace prostytutkom. W pracy istotny jest wątek prostytucji, ale obserwowany z dystansu, za okna jadącego samochodu. Prostytucja w Polsce jest legalna lecz nie regulowana prawnie a z jej zjawiskiem związane są czyny zabronione takie jak stręczycielstwo, sutenerstwo i kuplerstwo. W efekcie osoby świadczące płatne usługi seksualne nie mają pełnego dostępu do ochrony prawnej  i opieki zdrowotnej. 

Przeniesienie krzesła z klubu nocnego na pobocze drogi i jego przypięcie może zdradzać zorganizowany charakter procederu oraz uwikłanie w niego siedzącej na nim kobiety. Hoker w tej sytuacji pełni role ekspozytora (wystawia na pożądanie), fetyszyzuje jej ciało, przestaje być zwykłym meblem i odkrywa swoją dziwną tożsamość. Ta relacja przedmiotu z człowiekiem i widoczny na zdjęciu łańcuch, zdaje się mówić o czymś niepokojącym. Ukazuje ciąg zależności i zagrożeń jakie płyną ze świadczonych płatnych usług seksualnych. Łańcuch, który prawdopodobnie miał chronić hoker przed kradzieżą lub zmianą miejsca, może być kolejnym fetyszem lub oznaką przemocy.